Sunday, March 1, 2020

HOBI SAYA

HOBI SAYA - BIOGRAFI

Hobi ialah sesuatu yang gemar dilakukan pada masa lapang. Kita sering dipesan harus memanfaatkan masa lapang. Hobi saya ialah berenang dan membaca buku.

Saya mula belajar berenang sejak berumur lima tahun. Saya diajar berenang oleh bapa saya yang merupakan seorang jurulatih renang. Saya telah mahir berenang semua gaya, iaitu gaya kuak kupu-kupu, gaya kuak lentang, gaya kuak dada, dan gaya bebas pada usia 10 tahun.

Tahun ini saya telah mewakili sekolah dalam Kejohanan Akuatik MSSM bagi acara renang 800 meter gaya bebas perempuan terbuka. Walaupun saya gagal merangkul sebarang pingat, saya tetap berbangga dengan diri kerana penyertaan kali ini telah membuka mata saya tentang arena sukan renang. Saya juga amat gembira kerana telah dapat berkenalan beberapa orang rakan yang seminat dengan saya.  Saya pula mula meminati terjun air dan renang artistik.

Saya gemar berenang kerana aktiviti ini sangat baik untuk kita. Kelebihan berenang bukan sahaja untuk menjaga kesihatan, malah juga membentuk tubuh yang lebih sempurna. Saya juga bercita-cita menjadi wakil negara di acara sukan renang bertaraf dunia kelak.

Selain berenang, saya juga gemar membaca. Tabiat membaca dipupuk sejak kecil lagi kerana ibu saya sering membacakan buku cerita Aesop’s Fable sebelum saya masuk tidur. Sewaktu saya belajar Tahun Tiga, saya pula tertarik dengan hasil karya Enid Blyton yang cerita-cerita pengembaraan yang menarik. Sehinggakan pada usia 11 tahun, saya pernah terfikir untuk menjadi seorang penulis sepopular Enid Blyton.

Kini, minat saya bertambah apabila saya berkenalan dengan rakan sekelas saya, Deirdre Gan, yang turut berkongsi minat membaca. Kami sering berkongsi buku cerita untuk menjimatkan perbelanjaan. Antara siri bacaan kegemaran kami ialah Geronimo Stilton and Diary of a Wimpy Kid.

Mengamalkan hobi berenang dan membaca dalam hidup seharian telah menjadikan hidup saya sihat dan ceria. Saya bersyukur kerana masa lapang saya digunakan dengan baik.

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...