Friday, November 8, 2019

CERITA - DIMASUKI PENCURI - LATIHAN KATA KERJA


Soalan: Malam itu aku membaca buku di dalam bilikku. Tiba-tiba...
Lengkapkan cerita di atas.

Malam itu aku membaca buku di dalam bilikku. Tiba-tiba aku terdengar bunyi sesuatu di rumah jiranku. Jiranku ketika itu kebetulan 刚巧 tiada di rumah kerana bercuti 渡假 ke Sabah.
          Aku pun segera mengintai 窥视 melalui tingkap. Aku ternampak kelibat 人影 dua orang berada di dalam kawasan rumah jiranku. Keadaan mereka sungguh mencurigakan令人怀疑.
          Aku segera ke bilik ayahku. Aku mengetuk pintu. Ayah keluar, aku terus memberitahu 告诉perkara yang telah aku lihat tadi. Aku dan ayah terus mengintai窥视melalui tingkap. Aku mengesyaki 怀疑 mereka itu ialah pencuri. Ayah terus menelefon 拨电 polis.
          Tidak lama kemudian, polis pun tiba. Mereka mengepung 包围rumah jiranku. Aku dan ayah sekadar 仅仅 memerhati 注视melalui tingkap bagaimana pihak polis menyerbu masuk 冲进 dan dapat memberkas 逮捕pencuri tersebut. Pihak polis mengucapkan terima kasih kepada aku dan ayah.

Isikan tempat kosong dengan KATA KERJA
Malam itu aku ________________ 阅读buku di dalam bilikku. Tiba-tiba aku ________________ bunyi sesuatu di rumah jiranku. Jiranku ketika itu kebetulan 刚巧 tiada di rumah kerana ________________ 渡假 ke Sabah.

          Aku pun segera ________________ 窥视 melalui tingkap. Aku ________________ kelibat 人影dua orang berada di dalam kawasan rumah jiranku. Keadaan mereka sungguh ________________令人怀疑.
          Aku segera ke bilik ayahku. Aku ________________  pintu. Ayah keluar, aku terus ________________ 告诉perkara yang telah aku lihat tadi. Aku dan ayah terus ________________ 窥视melalui tingkap. Aku ________________ 怀疑mereka itu ialah pencuri. Ayah terus ________________ 拨电 polis.
          Tidak lama kemudian, polis pun tiba. Mereka ________________ 包围rumah jiranku. Aku dan ayah sekadar 仅仅 ________________ 注视melalui tingkap bagaimana pihak polis ________________ masuk 冲进 dan dapat ________________ 逮捕pencuri tersebut. Pihak polis ________________ 说 terima kasih kepada aku dan ayah.

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...