Thursday, October 10, 2019

KENANGAN PAHIT


        Detik pahit manis merupakan lumrah hidup. Setiap insan di dunia ini pasti pernah mengalami pengalaman pahit dan manis yang tidak dapat dilupakan, tidak mengira sama ada peristiwa itu berlaku pada zaman kanak-kanak, remaja dewasa mahupun tua.
Namun, peristiwa pahit itu masih segar dalam ingatan aku seolah-olahnya berlaku semalam. Masa itu, aku baru berusia 7 tahun dan belajar di Tahun 1. Aku sedang bercuti di kampung datuk bersama sepupuku.
      Malam itu, datuk, nenek, aku dan sepupu sedang menonton rancangan televisyen. Pada masa itu, kami sedang menonton sebuah drama detektif X-Files yang begitu menarik. Jam dinding baru menunjukkan jam 9 malam. Sedang khusyuk menonton dan, tiba-tiba kami terdengar salakan anjing yang tidak berhenti-henti. Suara salakan anjing itu dating dari arah pintu utama. Dalam kenyaringan suara salakan anjing itu, kami juga terdengar bunyi desiran seakan desiran ular.
      Entah apa yang berlaku di luar sana? Tanpa melengahkan masa, datukku mengambil kayu dan membuka pintu dengan perlahan-lahan. Tiba-tiba, ular itu menggeser masuk ke dalam rumah. Ular itu sangat besar. Kami pun menjerit ketakutan. Nenek dan sepupuku lari bertempiaran ke dalam bilik meninggalkan aku dan datuk. Kakiku menjadi kaku dan tidak erti bergerak kerana terlalu takut. Tanpa disedari, air mataku jatuh berderai. Melihat keadaan yang terdesak kerana aku dalam keadaan yang bahaya, datuk memberanikan diri dan terus memukul ular itu sekuat hatinya dan akhirnya ular itu pun mati.
      Datuk kemudian dibantu sepupu membawa bangkai ular itu untuk ditanam ke kawasan lapang berdekatan dengan dusun di belakang rumah. Aku dan nenek pula membersihkan darah ular tersebut. Peristiwa inilah merupakan pengalaman yang tidak dapat aku lupakan sehingga akhir hayat. Tidak hairan juga, kadangkala aku masih bermimpi tentang peristiwa ini.  

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...