Saturday, December 28, 2019

KELAS BM MINGGU 1 - 04012020 BIOGRAFI

KARANGAN - DIRI SAYA

新的学年,让我们从新认识自己。
写一些能让大家认识你是谁的好句子。
要有独特性的内容,不然作文就千篇一律。


Nama saya Ryan Low Zhen Fung. Saya dilahirkan di Kuala Lumpur pada 8 Januari 2009. Tahun ini, saya berumur 11 tahun. Saya ialah anak tunggal. 

Bapa saya seorang usahawan. Ibu saya pula pengurus di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur. Saya juga tinggal bersama dengan datuk saya. Saya amat menyayangi mereka bertiga. Keluarga kami sederhana tetapi bahagia.
Sekarang saya belajar dalam Tahun Lima di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Serdang Baru 2. Saya pergi ke sekolah dengan menaiki van sekolah.
Di sekolah, saya disenangi oleh para guru dan rakan kerana sikap saya yang rendah diri dan berbudi bahasa. Saya juga dikenali ramai kerana sering mewakili sekolah dalam menyertai pertandingan syarahan dan robotik. Saya juga aktif dalam sukan. Saya merupakan juara dalam acara lumba lari 100 meter.
Pada waktu lapang, saya suka membaca buku cerita terutamanya buku berkenaan detektif dan pengembaraan. Idol saya ialah Sherlock Holmes dan Arthur Conan Doyle. Saya juga gemar bermain piano kerana saya belajar piano sejak berumur 4 tahun. Saya juga gemar mendengar lagu klasikal jika saya rasa tertekan. Saya tidak suka membazir masa. Masa lapang saya juga diisi dengan bermain badminton dengan anak-anak jiran.
Saya bercita-cita untuk menjadi wartawan yang terkenal apabila dewasa. Saya ingin melaporkan fenomena yang ajaib dan juga kejadian-kejadian ketidakadilan yang wujud dalam masyarakat untuk pengetahuan semua orang. Oleh itu, saya harus rajin belajar dan banyak membaca untuk merealisasikan impian saya ini.

KOSA KATA / FRASA KATA lain
Anak bongsu
Anak sulung
Anak ketiga
Menumpang kereta jiran
Menaiki bas
Berbasikal = menunggang basikal
Bersopan santun
Rajin membantu
Melukis
Menulis kaligrafi
Memancing
Menyelesaikan teka-teki
Menonton filem
Mengambil gambar

KARANGAN - KELUARGA SAYA
Keluarga saya tidak ramai anggotanya. Bapa saya seorang usahawan manakala ibu saya seorang pengurus di hospital. Kami juga tinggal bersama datuk saya. Keluarga saya tidaklah kaya tetapi bahagia.
Kami sekeluarga berkongsi minat yang sama. Kami suka melancong. Kami sering melancong ke sana sini. Menatap gambar-gambar dalam album, saya telah menjejak ke hampir seluruh semenanjung Malaysia dengan menaiki kereta ayah dalam tempoh 10 tahun. Kami juga telah mendaki Gunung Kinabalu di Sabah dan meninjau kecantikan bunga Rafflesia di Sarrawak. Negara Thai, Singapura, Vietnam, Kemboja dan Australia juga merupakan antara negara yang pernah kami jejak kaki. Banyak pengalaman yang telah kami timba sepanjang perjalanan. Memang betul kata orang, "jauh perjalanan, luas pemandangan". 
Keluarga saya juga gemar berkebun. Datuk saya merupakan seorang tukang kebun di sebuah sekolah sebelum beliau bersara. Di halaman rumah kami, terdapat sebuah taman yang tidaklah besar tetapi cukup unik. Dalam taman ini, terdapat sebuah kolam ikan buatan datuk saya sendiri. Kami telah mendirikan sebuah para untuk tanaman markisa yang hidup menjalar. Ibu pula gemar menanam orkid yang turut ditanam di salah satu penjuru para itu. Saya gemar menanam tomato ceri dan cili padi. Bapa saya pula menanam sayur seperti sawi dan lobak di tapak tanah yang subur. Kami sekeluarga meluangkan masa hujung minggu untuk memastikan taman kita kemas dan bersih. Kami seronok bersembang sambil bekerja.
Kami juga peminat filem. Kami akan menonton filem terbaharu di pawagam atau melalui saluran TV berbayar Netflix. Genre filem kegemaran kami walaupun berlainan tetapi kami tetap menonton bersama untuk mengeratkan hubungan sesama kami sekeluarga.
Ibu bapa saya juga merupakan sukarelawan bagi sebuah badan NGO. Mereka sering membawa saya bersama untuk membantu dalam aktiviti-aktiviti amal seperti Kempen Derma Darah, Kempen Kitar Semula, dan lain-lain.
Saya memang berasa bertuah kerana mempunyai keluarga yang bahagia. Semoga kegembiraan kami berpanjangan buat selama-lamanya.




No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...