Sunday, March 1, 2020

KARANGAN - SYARAHAN : Cara-cara Menjaga Keselamatan di Jalan Raya


Yang Dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha Tuan Guru Besar, barisan para hakim yang arif lagi bijaksana, guru-guru, dan rakan-rakan. Selamat sejahtera saya ucapkan. Pada pagi yang ceria ini, saya mewakilli kelas saya Kelas 6A, akan menyampaikan sebuah syarahan yang bertajuk "Cara-cara Menjaga Keselamatan di Jalan Raya".

Hadirin sekalian,

       Saban hari 每一天 kita mendengar dan membaca banyak berita mengenai kemalangan jalan raya yang ngeri 恐怖. Oleh itu, kita haruslah mengambil langkah-langkah untuk menjaga keselamatan di jalan raya.

         Antara cara menjaga keselamatan di jalan raya adalah dengan merancang perjalanan kita terlebih dahulu 提前计划行程. Pemanduan yang terburu-buru匆匆忙忙 kerana takut terlewat ke destinasi mudah mengakibatkan berlakunya kemalangan.) Jika sesuatu perjalanan dirancang terlebih dahulu maka seseorang itu boleh memandu dengan tenang平静.

       Selain itu, kita mesti mematuhi semua undang-undang dan peraturan jalan raya. Janganlah kita memotong kenderaan lain sewenang-wenangnya 顺意. Sebagai contoh, memotong kenderaan lain di selekoh tajam 急转弯yang telah dipaparkan 被显示papan tanda “Dilarang memotong atau garisan berkembar sering mengundang padah 招来不好的后果.

Hadirin sekalian,

       Kita juga perlu memeriksa terlebih dahulu kenderaan kita sebelum memulakan sesuatu perjalanan. Sistem brek, lampu isyarat, lampu hadapan dan tayar kenderaan kita perlu berada dalam keadaan terbaik sebelum memulakan perjalanan.

       Kesimpulannya, menjaga keselamatan di jalan raya adalah tanggungjawab kita bersama. Jika semua pengguna jalan raya menjaga  keselamatan, maka kemalangan dapat dielakkan. Akhir kata, pandu cermat, jiwa selamat.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...