Thursday, March 11, 2021

CATATAN - Hari Persekolahan Dalam Talian sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

 

CATATAN – Hari Persekolahan Dalam Talian sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

7.00 pagi

Saya bangun awal seperti biasa. Selepas bersarapan, saya membuka komputer untuk bersedia mengikuti kelas Google Meet bersama guru di sekolah.

7.30 pagi

Waktu persekolahan bermula dengan mata pelajaran Bahasa Melayu oleh Cikgu Zaki. Cikgu Zaki mengajar beberapa peribahasa yang penting dan kerap digunakan dalam penulisan karangan.

9:00 pagi

Saya memulakan kelas luar talian dan mengakses latihan yang telah dipaparkan di dalam Google Classroom. Saya menjawab soalan dengan teliti dan merujuk kepada kamus jika terdapat perkataan yang saya tidak faham. 

10.00 pagi

Waktu rehat selama 20 minit seperti dahulu. Saya makan sandwich yang disediakan oleh ibu yang kini “Work from Home”. Kami makan bersama-sama sambil berbual-bual.

10:20 pagi

Alangkah nasib baik hari ini kerana kelas-kelas seterusnya dapat berlangsung dengan lancar tanpa sebarang gangguan Internet. Saya menumpukan sepenuh perhatian dalam setiap kelas.

12:50 tengah hari

Sesi persekolahan hari ini telah tamat dan saya pun makan tengah hari bersama ibu dan ayah. Ayah telah pulang ke rumah selepas menghadiri perjumpaan khas bersama pegawai yang penting.

2:30 petang

Selepas berehat seketika, saya meneruskan pembelajaran saya bersama Cikgu Hoh untuk menambahbaik Bahasa Melayu saya. Saya ingin mendapat A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Saya perlu terus berusaha agar dapat mencapai matlamat saya ini. Sesi ini, Cikgu Hoh mengajarkan saya teknik menjawab soalan-soalan Bahagian B.

6:00 petang.

Selepas mandi dan makan malam, kami sekeluarga menonton drama kegemaran di ruang tamu untuk berhibur.

8.00 malam

Kami menonton berita terkini untuk mengetahui maklumat terkini tentang COVID-19. Ayah berpesan kepada saya dan adik agar mematuhi segala Prosedur Operasi Standard (SOP) sewaktu kami dibenarkan pulang ke sekolah untuk mengikuti sesi pembelajaran.

9.30 malam

Seperti biasa, selepas membersihkan diri, saya dan adik membaca buku cerita kegemaran sebelum masuk tidur.

 

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...