Thursday, March 11, 2021

SURAT KIRIMAN TIDAK RASMI - PKP sepanjang COVID-19

 

SURAT KIRIMAN TIDAK RASMI 私函

                                                                                                               

                                                                                                                          1, Jalan Equine 1,

                                                                                                              Taman Equine,

                                                                                                              43300 Seri Kembangan,

                                                                                                                          Selangor Darul Ehsan.

 

                                                                                                                          14 Mac 2021.

 

Menemui sahabatku, Ginnie Wong yang kini berada di Melbourne, semoga sihat sejahtera di samping keluarga. Saya di sini sihat-sihat sahaja.

Saudari,

           Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk menceritakan kehidupan saya dan keluarga sepanjang waktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada tahun yang lepas.

            Kerajaan menetapkan Prosedur Operasi Standard (SOP) kepada semua warganegara dan sesiapa yang berada di dalam negara Malaysia. Sejak 18 Mac 2020, saya dan adik tidak lagi ke sekolah dan terpaksa mengikuti kelas dalam talian kerana sekolah telah tutup.

          Pada waktu pagi, saya akan mengikuti kelas Google Meet dan Google Classroom yang diajar oleh guru-guru sekolah. Pada waktu petang, saya pula mengikuti sesi tuisyen bersama guru lain melalui Zoom. Kadang-kadang, perkhidmatan Internet tidak stabil dan menyebabkan saya dan adik tidak dapat mendengar pengajaran guru dengan jelas. Tapi, kami tetap menumpukan perhatian dalam pembelajaran.

         Ibu dan ayah saya pun tidak dapat keluar bekerja dan hanya “Work From Home”. Setiap keluarga hanya dibenarkan seorang untuk keluar membeli makanan dan barangan keperluan.

        Pada waktu lapang, kami sekeluarga hanya menonton televisyen bersama-sama untuk untuk berhibur dan meringankan stres. Kadang-kadang, kami juga bermain permainan tradisional seperti congkak untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.

          Pada waktu petang, kami sekeluarga hanya melakukan senaman ringan di halaman rumah kerana kami tidak dibenarkan ke padang permainan di kawasan perumahan kami.

            Pada awal bulan Mac tahun ini, kes COVID-19 menunjukkan pengurangan di negara saya, kami telah dibenarkan pulang ke sekolah dengan mematuhi SOP yang ketat. Bagaimana pula keadaan saudari di sana? Semoga COVID-19 tidak serius di tempat saudari.  

        Setakat ini sahaja surat saya buat kali ini. Semoga berjumpa lagi dalam lembaran lain. Sampaikan salam daripada saya kepada keluarga saudari. Sekian, terima kasih.

 

                                                                                                                                                Sahabatmu,

                                                                                                                                                Jasmine

           

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...