Wednesday, May 8, 2019

AKU SEBATANG PENSEL 2B

Aku Sebatang Pensel
Aku sebatang pensel. Aku dilahirkan bersama rakan-rakanku yang lain di sebuah kilang yang membuat alat tulis. Kualiti kami berbeza-beza. Ada di antara mereka tidak begitu tahan lama. Kami dilabelkan dengan pelbagai jenama dan dikelaskan mengikut kekerasan grafit 根据石墨硬度berdasarkan kehendak pelanggan 根据客户的要求yang menempah 订购kami. Tubuhku diperbuat daripada kayu yang bermutu tinggi 高品质dengan warna kuning keemasan bercampur hitam. Aku dinamakan Pensel 2B yang memang popular 的确流行dalam kalangan murid-murid. Rakan-rakanku yang lain ada yang bernama HB, 4B dan lain-lain.  
 Selepas siap diperiksa kualiti被检查质量, aku dan sebelas rakanku yang sama jenis dimasukkan dalam sebuah kotak. Rakan-rakanku yang lain juga dimasukkan ke dalam kotak masing-masing sebelum dihantar ke destinasi kami.
Tidak lama kemudian, aku dan rakan-rakanku pun tiba di sebuah kedai buku dan dan dipamerkan di atas rak. Aku dan rakan-rakanku disusun dengan kemas mengikut kategori 根据类别masing-masing. Aku dipamerkan di bahagian luar sekali kerana aku memang jenis yang popular.
Pada suatu hari, aku telah dibeli oleh seorang gadis. Tuan aku seorang gadis yang cermat谨慎, namanya Mandy. Aku digunakan untuk menulis diari Mandy. Setiap kali selepas aku digunakan, Mandy akan menyimpan aku di dalam kotak pensel atas meja tulisnya. Aku dijaga dengan baik seperti menatang minyak yang penuh 无微不至地照顾. Aku sangat bertuah kerana mempunyai tuan yang baik. 
Selepas seminggu aku digunakan, tubuhku semakin lama semakin pendek. Rupa-rupanya原来 hayatku 我的寿命memang tidak panjang. Ini adalah kerana setiap kali mataku tumpul , Mandy akan mengasah tubuhku sehingga tajam semula. Kini tubuhku hanya sependek ibu jari 像拇指般短 dan memang sukar digunakan lagi 的确难以使用. Akhirnya, aku tidak dipedulikan lagi不再被理会kerana Mandy telah mempunyai pensel baharu. Aku sedar aku telah kehilangan kuasa 失去能力, namun aku tetap 还 gembira kerana pernah berbakti 曾经贡献kepada manusia.

No comments:

Post a Comment

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...