Wednesday, September 18, 2019

Aku Sebagai Lampu Suluh


Aku Sebagai Lampu Suluh
        Aku ialah lampu suluh LED berjenama Kingslite, dengan siri nombor ESH6226. Aku dilahirkan di sebuah kilang di Shen Zhen, China. Aku dengan saudara aku mempunyai rupa bentuk yang sama. Ada yang berlainan warna. Setelah siap, kami dimasukkan ke dalam kotak dan dihantar melalui kapal kontena ke Malaysia.
        Selepas diperiksa kastam, aku telah dihantar ke Pasar Raya Aeon yang terletak di Taman Equine. Di sinilah, aku diletakkan bersama-sama dengan lampu suluh lain yang berbeza jenama dan bentuk. Setiap hari, ramai pelanggan yang datang pasar raya itu. Ada yang melihat-lihat sahaja dan ada yang memegang-megang aku.
     Suata hari, ada seorang lelaki datang bersama-sama anaknya. Dia memegang aku dan salah seorang rakan aku. Setelah memeriksa kami, dia akhirnya mengambil keputusan iaitu memilih aku. Aku dibawa ke kaunter pembayaran. Sebelum itu, aku telah dimasukkan tiga biji bateri AAA untuk memastikan aku berfungsi dengan baik.  Setelah berpuas hati dan membuat pembayaran, aku dibawa pulang ke rumahnya.
       Setibanya di rumah, aku diletakkan di atas kabinet yang berhampiran dengan pintu utama. Aku mendapati nama tuanku ialah Yoon Kong. Sepanjang aku berada di rumah itu, aku digunakan sewaktu bekalan elektrik terputus. Kadang-kadang, aku juga dibawa oleh Yoon Kong ke tempat dia memancing. Aku juga pasti dibawa bersama dan diletakkan di dalam kereta apabila Yoon Kong dan keluarganya ke suatu tempat yang jauh sebagai langkah keselamatan.
       Aku sangat gembira kerana dapat berkhidmat kepada keluarga Yoon Kong. Yoon Kong selalu menjaga aku dengan baik. Sekiranya, aku tidak berfungsi, dia akan menukarkan bateri di dalam badan aku. Aku akan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada tuan aku selagi hayat aku dikandung badan.

1 comment:

KARANGAN - KESAN PENCEMARAN SUNGAI

  KESAN-KESAN PENCEMARAN SUNGAI Sungai merupakan sumber utama untuk semua kehidupan di dunia ini. Sungai turut diibaratkan sebagai nadi hidu...